Je wELQUI-foto-Pim-Geerts-solliciteren-150x105 (1)ordt uitgenodigd voor een gesprek! Een belangrijke stap in het sollicitatieproces. Grote kans dat er veel kandidaten in de race waren, dus uitgenodigd worden voor een gesprek is vaak al een hele prestatie.
Maar dan ben je er nog (lang) niet. Nu komt het er op aan dat je laat zien wie je bent en wat je kan.

Hoe maak je een goede indruk tijdens het eerste gesprek?
Een paar tips:

1. Een goede voorbereiding is het halve werk
Weet waar je sterke en minder sterke punten liggen, zorg dat je korte en krachtige voorbeelden kunt noemen van successen, weet wat je wilt en waar je naartoe wilt.
Informeer jezelf goed. Op internet is vaak veel informatie te vinden over de organisatie. Lees het door en noteer de vragen die bij je opkomen in een boekje of op een schrijfblok. Zo kan je tijdens het gesprek gemakkelijk ergens op inhaken, of aan het eind van het gesprek nog een blik werpen op je vragen om te kijken of je alles weet wat je had willen weten.
Zorg ook dat je de gegevens van je gesprekspartners paraat hebt. Wat zijn hun namen en functies? Vergeet ook niet de LinkedIn profielen van je gesprekspartners van te voren te bekijken.
Bedenk welke vragen je zou kunnen verwachten, maar ook wat je zelf graag zou willen weten over de organisatie, de functie, het team; toon interesse in de organisatie.

2. Wat trek je aan?
Natuurlijk kleed je je netjes en representatief voor een sollicitatiegesprek. De uitkomst van een sollicitatiegesprek is meestal al duidelijk in de eerste paar minuten en recruiters zijn ook maar mensen. Je voorkomen en kledingkeuze spelen een belangrijke rol als ze bepalen wat ze in die eerste seconden van je vinden. Daarna zijn selecteurs (vaak onbewust) op zoek naar eigenschappen of aanwijzingen die hun eerste oordeel bevestigen.
Door middel van kleding kan je die eerste indruk beïnvloeden: een vrouw die solliciteert naar een management functie bij een bank doet er bijvoorbeeld goed aan geen pastelkleurige jurk van zacht materiaal aan te trekken, maar eerder een pak met een mooie blouse. Verzorgd en zakelijk.
Een algemene tip: beter iets overdressed dan underdressed.

3. Kom op tijd
Een open deur, maar o zo belangrijk, wil je niet gelijk een punt achterstaan. Informeer je over de filegevoeligheid van het traject dat je moet rijden en plan extra reistijd in, zodat je niet onaangenaam verrast wordt door een onverwachte file.
Beter ‘in alle rust’ een frisse neus halen in de omgeving, of wat langer in de auto je mail checken, dan dat je te laat en gehaast verschijnt op het sollicitatiegesprek. je gaat heel anders het gesprek in als je de tijd hebt om rustig een paar keer diep adem te halen voordat je naar binnen stapt.
Te laat komen is funest voor een goede eerste indruk, maar je een half uur voor aanvang bij de receptie melden is ook niet aan te raden, dat kan tevens irritatie wekken bij je gesprekspartner. Tussen de 5 en 10 minuten is optimaal.

Neem een actieve rol aan tijdens het gesprek door zelf ook vragen te stellen
Als je je goed hebt voorbereid en voor jezelf van te voren een aantal vragen hebt geformuleerd, is het gemakkelijker om een actieve rol te pakken tijdens het gesprek. Het brengt gelijkwaardigheid en verdieping in het gesprek. Bovendien wil je ook graag weten of het bedrijf wel bij jou past. Vraag naar de stijl van leidinggeven, de toekomstvisie, wat zij belangrijk vinden… stel wel vragen waar je ook echt graag het antwoord op wilt weten. selecteurs prikken snel door gespeelde interesse heen.

4. Let op je non-verbale communicatie
Kandidaten die rechtop lopen/zitten, een stevige hand geven en geregeld oogcontact maken worden over het algemeen als sterk en competent gezien. Onderzoeken die de lichaamstaal van kandidaten die aangenomen zijn vergelijken met afgewezen kandidaten laten zien dat succesvolle kandidaten vaker lachen, meer gevoel laten zien op hun gezicht, regelmatig knikken en minder vaak fronsen.

5. Focus op je talenten en koppel deze aan jouw toegevoegde waarde voor de organisatie
Als je weet waar je goed in bent, kan je beter verwoorden welke toegevoegde waarde jij de organisatie kan bieden. Inventariseer tijdens het gesprek bij voorkeur eerst wat belangrijk is voor de functie en de organisatie, dan kun je de nadruk leggen op jouw sterke punten die van waarde zijn voor de organisatie. Het komt het sterkst over als je hier concrete voorbeelden bij kan noemen en niet vervalt in de zgn. ‘containerbegrippen’ als ik ben heel creatief, resultaatgericht en een teamplayer. Waar blijkt dat uit? En wat voeg jij toe met jouw unieke talenten? Welke ‘oplossing’ bied je de organisatie?

6. Sluit het gesprek goed af
Grote kans dat je opgelucht bent dat het gesprek bijna ten einde is. Toch is het belangrijk tot de laatste seconde van het gesprek betrokken en alert te blijven,  oogcontact te houden en een stevige handdruk te geven.
Hoe je naar binnen en naar buiten wandelt kan letterlijk je toekomst bepalen.

Kan je wel wat hulp gebruiken bij het voorbereiden, voeren, en/of evalueren van sollicitatiegesprekken? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder!

 

Meld je aan voor de Elqui nieuwsbrief

Meld je aan voor de Elqui nieuwsbrief

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief met info en tips over solliciterencarrière,netwerken en talent!

Je bent ingeschreven, dank je wel!

Pin It on Pinterest