Anita-van-der-Molen-150x105Wat wilde je vroeger worden? 
Ik wilde altijd dokter worden. Iets in de gezondheidszorg.
Mensen beter maken, goed voor mensen zorgen, dienstbaar zijn.
Iets doen voor de maatschappij; dat vond ik altijd al heel belangrijk.

Wat is het meest bepalend geweest in je loopbaan? 
Ik heb tijdens mijn loopbaan continu mijn hart gevolgd en mensen zijn daarin altijd bepalend geweest. Ik zoek verbinding tussen mensen en voor mensen. Als ik dat niet vond in een baan ging ik weg. Want ik werd daar ongelukkig van.
Ik probeer in elke baan het beste uit mensen te halen, ook al zitten ze niet in de juiste functie. Als dat het geval is dan stel ik de vraag: wat kan deze persoon goed? Waar ligt zijn of haar talent? Niet de conclusie trekken ‘je kunt het niet’, maar zoeken naar wat kun je dan wel? Waar liggen je talenten?
Dat heb ik altijd in mijn banen gezocht. Zowel bij Randstad als bij Capacity; daar kijk je welke functies en organisaties het beste bij iemand passen. Ik heb ook bij de ING bank gewerkt als zakelijk accountmanager en daar vond ik het niet; ik zat achter de balansen en zag mijn toegevoegde waarde niet. Daar heb ik dus maar kort gewerkt. Toen ik als leidinggevende bij ABN AMRO Bank begon kon ik wel weer mijn kwaliteiten kwijt. Waar kan ik mensen beter maken? Op m’n 28e kreeg ik de bevestiging dat dat het beste bij mij paste.

Wat zou je carrièretechnisch anderen willen aanraden om te doen?
Beperk jezelf niet. Ik dacht dat het mijn roeping was om in de gezondheidszorg te werken, maar ik werk nu met veel plezier bij een bank. Op het eerste gezicht iets heel anders.
Mijn advies: kijk ook naar andere wegen die naar Rome leiden. Beperk je niet door alleen maar naar functie of bedrijf te kijken, maar verbreed je door inhoudelijk te kijken naar wat je ergens kunt doen.
Ik begon bij de bank als supervisor op het call center. Toen heb ik bewust gekozen voor de functie-inhoud, niet voor de functienaam. Ik dacht ik moet dit gewoon doen omdat ik hier de kans krijg om te doen wat ik graag wil doen: leidinggeven, mensen beter maken. En nu zit ik al 13 jaar bij deze bank en ben ik kantoordirecteur van het grootste kantoor in de regio. Dat had ik nooit gedacht toen ik hier begon!
Doordat ik anders ben dan een gemiddelde specialist kan ik die specialist juist beter maken.
Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat de juiste mensen op de juiste plaats zitten, met de juiste kennis. Ik ben een spiegel op vaardigheden en gedrag. En commercieel gezien laat ik me ook niet belemmeren en kijk ik in eerste instantie naar de klant. Wat wil de klant? En wat kunnen wij? En dat past perfect bij mijn talenten.
Laat je dus niet beperken en kijk met een brede blik naar functies en organisaties die bij je zouden kunnen passen.

Als je dit niet was geworden, wat dan wel? 
Dan had ik misschien toch voor een managementfunctie in een ziekenhuis gekozen. Het had in ieder geval met mensen te maken moeten hebben. Ik word gelukkig van mensen.  En dat had binnen allerlei bedrijven kunnen zijn.

Wat is je grootste talent?
Mensen beter maken. Ik vind mensen gewoon leuk.
En in mijn functie kijk ik constant naar: waar zie ik kansen, waar zie ik risico’s en waar kan ik ondernemer zijn. Ik ben van de grote lijnen. Ik combineer overzicht, commercie, risico’s en ondernemen met elkaar. En ik zoek de juiste mensen met de juiste kennis erbij.
Eén van de 6 principes van de bank is verantwoord risico nemen. De focus ligt op Customer Excellence en dat is precies wat ik altijd al gedaan heb. Wat wil de klant? Dat is mijn manier van werken.

Wat ben je over 5 jaar aan het doen?
Er zijn verschillende opties. Eén daarvan is dat ik dan in Amsterdam zit. Ik zou nog wel graag meer de verbinding willen maken tussen wat de klant wil en wat we als bedrijf mogelijk kunnen maken. En dan in een verbindende, leidinggevende rol. Ik vind ABN AMRO nog steeds een mooi bedrijf om voor te werken. Ik ben niet met de bank getrouwd, maar zolang ze mij uitdaging en goed werkgeverschap bieden dan wil ik graag m’n bijdrage leveren. Als je iets wilt dan kun je het hier realiseren. Zij maken het je mogelijk. Maar het wordt je niet op een presenteerblaadje aangeboden. Je moet het wel zelf halen.

 

Meld je aan voor de Elqui nieuwsbrief

Meld je aan voor de Elqui nieuwsbrief

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief met info en tips over solliciterencarrière,netwerken en talent!

Je bent ingeschreven, dank je wel!

Pin It on Pinterest