Marco-Derksen-150x105‘Een leven lang leren lijkt een cliché, maar het is waar: je moet continu bijblijven, jezelf blijven ontwikkelen. De wereld verandert snel’

Wat wilde je vroeger worden?
Ik zou het niet weten. Zelfs op de middelbare school had ik nog geen idee. Ik heb de keuze uiteindelijk gemaakt op basis van wat mijn beste vriend ging doen: de laboratoriumopleiding in Arnhem. Het lullige was dat hij z’n eindexamen niet haalde en toen moest ik nog alleen ook. Ik ben wel iemand die, als hij ergens voor kiest, er ook echt voor gaat. Ik heb de opleiding dan ook afgemaakt, heb daarna nog scheikunde gestudeerd in Nijmegen en heb vervolgens 7 jaar bij Organon in Oss gewerkt.

Wat is het meest bepalend geweest in je loopbaan?
Ik kom uit Aalten in de Achterhoek, uit een heel gewoon gezin. Je moest je best doen op school, maar verder leren werd niet echt gestimuleerd. Mijn broertjes en zusje hebben allemaal niet gestudeerd. Het grappige was dat ik in die tijd een vriendin had waar iedereen in de familie studeerde. De verhalen over het studentenleven en het uitgaan hebben mij geprikkeld om ook verder te gaan. Anders was ik waarschijnlijk gewoon gaan werken. Ik ben ervan overtuigd dat het heel bepalend is met wie je omgaat. Je moet de kansen zien. En ze vervolgens ook pakken. Op het juiste moment op de juiste plek zijn, met de juiste mensen. Als ik terugkijk op wat ik heb gedaan, dan zijn mijn keuzes allemaal gebaseerd op toeval.

Wat zou je -carrièretechnisch- anderen willen aanraden om te doen?
Durf eens iets radicaal anders te doen. Als ik naar mezelf kijk: met mijn scheikunde achtergrond had ik een mooie carrière binnen Organon. Ik was op een gegeven moment afdelingshoofd, het ging hartstikke goed en toch heb ik gekozen voor het onzekere.
Ik was rond de 35 toen ik een totaal ander carrièrepad ging volgen. Het toeval wou dat ik eind jaren negentig een lezing hield over de toepassing van kunstmatige intelligentie in de farmaceutische industrie. Iemand anders hield daar een verhaal over dezelfde toepassing, maar dan over kunstmatige intelligentie in de marketing. Dat vond ik zo boeiend dat ik vervolgens de overstap naar marketing heb gemaakt.

Ik kan relatief gemakkelijk schakelen naar iets totaal anders. Na een aantal jaren ben ik klaar met wat ik heb gedaan en dan moet het roer om. Ik sta nu weer op zo’n punt, dit is voor mij een overgangsjaar. Ik heb minder mensen in dienst, werk meer op flexibele basis met mensen in mijn netwerk. En Marketingfacts staat, het loopt goed en daar hoef ik zelf nu niet veel meer aan te doen.

Om terug te komen op jouw vraag: zorg dus dat je continu leert en jezelf zodanig flexibel houdt dat je altijd weer wat anders kan oppakken. Jaren bij dezelfde baas werken, dat is niet meer van deze tijd. Een leven lang leren lijkt een cliché, maar het is waar: je moet continu bijblijven, jezelf blijven ontwikkelen. De wereld verandert snel.

Als je dit niet was geworden, wat dan wel?
Dan was ik leraar/docent geworden. Ik was vroeger altijd schooltje aan het spelen met mijn broertjes thuis. Ik heb altijd graag dingen willen uitleggen, mensen meenemen. Dat is denk ik wel mijn kracht. Ik zet het nu ook al in, ik geef veel colleges. Het liefst aan een niet te grote groep, zodat het interactief kan zijn. Ik krijg ook veel energie van een hele dag mensen trainen. Heerlijk is dat.

Wat is je grootste talent?
Ik weet mensen te enthousiasmeren, kan dingen goed uitleggen en mensen laten groeien.
Mijn valkuil is dan weer dat ik in mijn enthousiasme elke dag met 10 nieuwe ideeën kom. Bij mij moet je niet zijn voor de rust! Ik ben heel flexibel en ik ben graag met veel dingen tegelijk bezig. Zo ben ik onlangs gestart met een nieuw kennisplatform, EnergieNext, in het kader van Gelderland Valoriseert.
Mijn kracht ligt in het opstarten van zaken, maar ik ben niet zo goed in het afmaken. Daar heb ik dan weer andere mensen voor nodig.

Wat ben je over 5 jaar aan het doen?
Over 5 jaar ben ik gepromoveerd, ben ik lector aan een hogeschool of heb ik een vernieuwend lifestyle concept in de markt gezet ;-) .

Marco Derksen
Marco is naast initiatiefnemer van en drijvende kracht achter Marketingfacts (één van de meest toonaangevende marketingblogs van Nederland) ook (mede-)oprichter van platformen als Foodlog, FoodNext, TravelNext, SportNext en Arnhem Direct. Verder is hij vier jaar voorzitter geweest van het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB), de brancheorganisatie voor de online advertising en interactieve marketing industrie. Tegenwoordig is Marco lid van Raad van Advies Post-HBO Digitale Communicatie Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), lid van bestuur poppodium Luxor Live en lid Raad van Toezicht VPRO.
Marco Derksen is in 2008 onderscheiden met de Coq d’Honneur, een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt door de communicatiebranche aan personen die zich zeer verdienstelijk hebben gemaakt voor het marketingcommunicatievak.
Meer weten over Marco Derksen? www.upstream.nl

Meld je aan voor de Elqui nieuwsbrief

Meld je aan voor de Elqui nieuwsbrief

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief met info en tips over solliciterencarrière,netwerken en talent!

Je bent ingeschreven, dank je wel!

Pin It on Pinterest