Afgelopen week las ik een artikel over de 4 grootste trends die recruitment voorgoed zullen veranderen, volgens recruitment goeroe Kevin Wheeler . De recruiter heeft het steeds drukker en staat vaak onder druk om efficiënter te werken; meer doen in minder tijd.

 

Met behulp van automatisering en innovatie gaan recruiters steeds meer gebruik maken van geautomatiseerde, interactieve, semi-intelligente tools voor screening en gaan ze vaker data gebruiken voor ‘predictive analytics’.

 

Ook  zal de manier van werken veranderen: Wheeler verwacht dat het werk zich in de toekomst zal concentreren op vaardigheden in plaats van banen.

Hij voorspelt bovendien dat over 20 jaar nog zo’n 10 tot 15% van de mensen een vaste baan heeft. De rest wordt ingevuld door flexibele constructies.

 

We weten het: de arbeidsmarkt verandert. We merken ook dat steeds meer mensen bewust stilstaan bij wat dit voor hen betekent. Uit onderzoek van HR dienstverlener Raet blijkt dat meer dan 70% van de werknemers in Nederland het belangrijk vindt om zelf aan het roer te staan van hun ontwikkeling en inzetbaarheid. Een goede ontwikkeling, want daar begint het mee.

 

Hoe kun je als sollicitant op deze recruitment trends inspelen?

 

  • TERMEN: Nu er steeds meer gebruik wordt gemaakt van semi-intelligente tools voor screening is het van belang dat je de juiste termen gebruikt, dat wil zeggen de woorden waar recruiters naar op zoek zijn. Je kunt hiervoor inspiratie opdoen in vacatureteksten, via de Linked-In pagina van bedrijven, of als je van tevoren belt voor informatie over de vacature. Waak wel voor het zgn ‘keyword stuffing’; de systemen worden steeds intelligenter en kijken tegenwoordig vaak al niet meer alleen naar specifieke termen. Met behulp van artificial intelligence kunnen de cv screening systemen de kwaliteit van de werving voorspellen doordat ze leren welke kandidaten succesvol en minder succesvol zijn gebleken.

 

  • TALENTEN: Weet waar jouw talenten en toegevoegde waarde liggen. Hoe ziet jouw personal brand eruit? Onderzoek wat jij kunt bijdragen aan de organisatie en laat dit kort en krachtig zien in je cv, brief, en/of in een videosollicitatie.

 

  • ONTWIKKELEN: Omdat werk zich steeds meer zal ontwikkelen richting vaardigheden in plaats van banen, wordt het nog belangrijker dat je als sollicitant een goed beeld hebt van waar je goed in bent en dat je je continu je vaardigheden blijft ontwikkelen. Als je nu ergens goed in bent dan betekent dat niet dat je er bent. De omgeving verandert continu. Wil je ‘onbeperkt houdbaar’ blijven op de arbeidsmarkt, dan blijft er letterlijk en figuurlijk werk aan de winkel. 

 

Als je hier wel wat hulp bij kunt gebruiken: neem gerust contact op met Ellen of Estra. 

We helpen je graag!

Pin It on Pinterest

Meld je aan voor de Elqui nieuwsbrief

Meld je aan voor de Elqui nieuwsbrief

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief met info en tips over solliciterencarrière,netwerken en talent!

Je bent ingeschreven, dank je wel!