FEEDBACK TRAINING
Training feedback geven en ontvangen
Vaak vinden we het moeilijk om elkaar aan te spreken als er iets mis gaat of beter kan. Het voelt alsof je op eieren loopt. Bang de ander te kwetsen. Bang voor consequenties. En daarmee wordt de boodschap onduidelijk en het effect minimaal.
Hoe gewoner mensen het vinden om feedback te ontvangen, hoe groter de kans dat de ontvangen feedback leidt tot ander gedrag en uiteindelijk tot betere prestaties. Hoe meer men eraan gewend is, hoe makkelijker men het verwerkt. Daarnaast geldt dat een steunende omgeving, waarin ruimte is om fouten te maken, helpt om feedback om te zetten in een leerervaring.
In deze training van een dag besteden we aandacht aan hoe je lastige kwesties bespreekbaar maakt en hoe je werkt aan een veilige en lerende werkomgeving. Dit begint met jezelf te durven laten zien. Laten zien wat jij belangrijk vindt; wat jou pakt. En daarna oefenen met dit toepassen in praktijksituaties.
Beoogde resultaten van de feedback training
- Scherper inzicht in je eigen voorkeursstijl in gedrag en communicatie inclusief belemmeringen
- Scherp kunnen waarnemen; je gevoelens benoemen, je behoeften herkennen en benoemen, je verzoeken formuleren
- Je beschikt over vaardigheden om een boodschap duidelijk en respectvol te verwoorden
Opzet programma:
- Het belang van feedback geven en vragen
- Persoonlijke doelen stellen: wat wil je tijdens deze training ontwikkelen?
- Feedback geven en ontvangen: hoe blijf je empathisch reageren in ingewikkelde situaties, als emoties een duidelijke rol spelen?
- Handvatten krijgen vanuit de theorie van verbindende communicatie en het 4G model, een methode voor het geven van effectieve en respectvolle feedback
- Sta sterker in je schoenen: inzicht in belemmerende overtuigingen
- Maken van een stappenplan feedback geven en ontvangen
- oefenen, oefenen, oefenen
Overige informatie
Locatie: in overleg