Weet jij waar jij voor staat? en weten anderen dat ook?
Wil je vandaag de dag een aantrekkelijke speler zijn op de arbeidsmarkt dan is het belangrijk om je te onderscheiden en te laten zien waar je goed in bent.
Personal branding, jezelf profileren…we merken tijdens onze coachsessies en trainingen dat mensen vaak ‘koud water vrees’ hebben als dit onderwerp aan bod komt. Zeggen dat je ergens goed in bent is ‘not done‘, het voelt alsof je jezelf op de borst klopt en dat doen we liever niet.
Het kan ook anders. Je kan Personal branding inzetten als een instrument om je persoonlijke of zakelijke doelen te bereiken. Authentiek. Je hoeft jezelf niet beter voor te doen dan je bent, wél kun je de beste versie van jezelf laten zien.
Bij Personal branding draait alles om jouw specifieke toegevoegde waarde; wie ben je, wat zijn je drijfveren, wat maakt jou uniek? En vooral: wat heb jij te bieden? Wat is jouw toegevoegde waarde?
Tien Tips om jouw Personal Brand goed neer te zetten:
- Inspireer jezelf. Zoek mensen op die jou tot voorbeeld kunnen zijn, die eigenschappen hebben die jij bewondert. Kijk simpelweg de kunst af; waarom lukt het die vriendin om veel te netwerken of die oud-collega om elke keer weer om die mooie baan of opdracht binnen te slepen? En, niet onbelangrijk, zorg voor mensen in je omgeving die je positieve energie geven.
- Kijk zo onbevangen mogelijk naar jezelf.
- Zorg dat je Personal Brand gebaseerd is op je kwaliteiten, talenten, vaardigheden, passies en waarden.
- Richt je op je sterke punten, je talenten. Je bent niet overal goed in! Maak keuzes welke talenten je onder de aandacht wilt brengen.
- Focus op de toekomst. Laat zien wat je ambities zijn. Hoe wil je dat je leven eruit ziet over een jaar, over vijf jaar?
- Zet je ‘elevator pitch’ op papier. Wie ben je? Wat heb je te bieden (oplossing)? Wat is jouw toegevoegde waarde (voordelen)? En wat zoek je?
- Zet jezelf op de kaart. Begin bijvoorbeeld een weblog over jezelf, over dingen die je interesseren of schrijf blogs over onderwerpen binnen je vakgebied.
- Geef gratis tips en informatie weg door bijvoorbeeld mee te discussiëren in LinkedIn groepen of het schrijven van blogs. Je hoeft niet te wachten op een specifieke opdracht om je kennis te delen. Zo bouw je snel een sterk merk op.
- Blijf jezelf. Jij bent uniek. Doe geen kunstje, doe alleen de dingen die bij je passen.
- En wees gerust een beetje eigenwijs! Daardoor ben je uniek en val je op tussen de mensen die in hetzelfde vakgebied zitten.
En wil je op een goede manier aan de slag dan kun je bij Elqui de training: Personal Branding, doe jij waar je goed in bent? volgen.
Lees ook interessante artikel over Personal Branding.