Personal Branding is een instrument om je persoonlijke en/of zakelijke doelen te bereiken.
Door een heldere omschrijving van wie je bent, waar je voor staat, wat je doelen en ambities zijn, onderscheid je je van de ander.
Bij Personal Branding draait alles om jouw ‘toegevoegde waarde’. Wie ben je? Wat zijn je drijfveren?
Wat maakt jou uniek? Het past bij professionals die zich willen onderscheiden in hun vakgebied en daarin doelgericht te werk willen gaan.
Is Personal Branding alleen geschikt voor zelfstandigen?
Nee, volgens ons niet. Ieder individu heeft een eigen identiteit. Iedereen heeft zijn unieke eigenschappen, drijfveren en ambities. Maar lang niet iedereen is zich hiervan bewust, laat staan hier mee bezig.
Toch is belangrijk om – als je op zoek bent naar een opdracht of andere baan – duidelijk aan te geven wie je bent en waar je voor staat. Alleen op deze manier ben je herkenbaar en zichtbaar in een overvolle (arbeids-) markt. En wie wil er nu niet actief benaderd worden door een potentiële opdracht-/werkgever?
Hoe onderscheid je je en hoe zorg je ervoor dat je meerwaarde zichtbaar is?
Je opgedane kennis, ervaring en vooral ook je kwaliteiten komen op de voorgrond te staan. Daarbij is het belangrijk welk ‘verhaal je vertelt’.
Welke emoties spreek je aan, waarom is er behoefte aan jouw inzet, aan jouw kwaliteiten? Waarom zou een organisatie een beroep op je willen doen? Welke vraag zit erachter?
Hoe komt het dat merken als Coca Cola, Apple of bijvoorbeeld Lady Gaga en Ben Saunders succesvol zijn? Ze zijn authentiek, zichtbaar en vooral onderscheidend.
Tien tips voor Personal Branding:
- Zorg dat je persoonlijke merk gebaseerd is op je kwaliteiten, vaardigheden, waarden en ambities.
- Kijk zo onbevangen mogelijk naar jezelf. Waarin onderscheid jij je van anderen? Vraag ook eens aan anderen hoe ze je zien. Vaak vind je je eigen talent heel vanzelfsprekend, maar is dat juist wat je uniek maakt.
- Zet jezelf op de kaart. Begin bijvoorbeeld een persoonlijke weblog of schrijf blogs over onderwerpen binnen je vakgebied.
- Blijf jezelf. Jij bent uniek. Doe geen kunstje, doe alleen de dingen die bij je passen.
- Inspireer jezelf. Ga op zoek naar mensen die jou tot voorbeeld kunnen zijn, die eigenschappen hebben die jij bewondert. Kijk simpelweg de kunst af: waarom is die vriend een geboren netwerker, of lukt het die oud-collega om elke keer weer die mooie baan of opdracht binnen te slepen?
- Geduld hebben. Een sterk merk creëren heeft tijd nodig. Neem die tijd.
- Richt je op je sterke punten, je talenten. Je bent niet overal goed in! Maak de keuze welke talenten je onder de aandacht wilt brengen.
- Focus op de toekomst. Laat zien wat je ambities zijn. Hoe wil je dat je leven eruit ziet over een jaar, over vijf jaar?
- Geef gratis tips en informatie weg door bijvoorbeeld mee te discussiëren op LinkedIn groepen of te twitteren over zaken die je belangrijk vindt. Je hoeft niet te wachten op een specifieke opdracht om je kennis te delen. Zo bouw je snel een sterk merk op.
- Eigenwijs zijn is prima! Daardoor ben je uniek en val je op tussen andere professionals in je vakgebied.