Tegenwoordig heb je geen baan meer voor het leven, maar wissel je regelmatig van organisatie of functie. Je wilt jezelf blijven ontwikkelen.
Of je werkgever is aan het reorganiseren en je moet op zoek naar een andere baan. Maar hoe kom je aan die éne baan die je zo leuk lijkt? Probeer maar eens op te vallen tussen de 250 cv’s, zodat ze juist jou uitnodigen voor een gesprek.
En als je dan op gesprek mag: hoe ga je jezelf en jouw kwaliteiten zo goed mogelijk neerzetten? Hoe profileer je jezelf? Wat is jouw ‘Personal Brand’, oftewel je merk?
Door middel van Personal Branding presenteer je jezelf als merk aan anderen,
waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen.
Je laat je (potentiële) werkgever zien wie je bent en waar je voor staat.
Ook als je jaren bij dezelfde organisatie werkt is het van belang om jezelf te (blijven) profileren.
Je bent goed in je vak, je werkt hard en boekt goede resultaten. Maar weten anderen dat ook?
We horen regelmatig van mensen die we begeleiden dat ze het lastig vinden om zichzelf te laten zien binnen de organisatie. Jezelf profileren roept een negatief gevoel op. Opscheppen? Daar houden we niet van. Opvallen? Dat is in Nederland ‘not done’.
Maar als jij niet laat zien wat je allemaal doet en welke resultaten je bereikt, dan weten anderen het niet. Ook als je ergens langer werkt is het van belang je kracht te vinden, te weten wat je uniek maakt en dat uit te dragen.
Kortom: of je nu aan het solliciteren bent, of nog een tijdje in je huidige baan blijft werken: je hebt alle reden om te ‘werken aan je merk’!
Hoe doe je dat: werken aan je merk?
- probeer een zo helder mogelijk beeld te krijgen van wat je talenten zijn en wat je een organisatie te bieden hebt
- wees je bewust van hoe je communiceert en wat mensen van je te zien krijgen
- maak duidelijke keuzes: waar sta je voor? Wat is je specialisme? Waarbij wil je dat anderen direct aan jou denken?
- beschrijf je eigen merk in een korte, krachtige zin.
- draag uit waar je voor staat. Maak gebruik van de diverse social media, zoals twitter, LinkedIn, een blog… Zorg er daarnaast voor dat je ook IRL, zowel op je werk als privé, uitdraagt waar je voor staat.
- blijf scherp op je eigen merk: past wat je doet en wat je zegt bij je merk? Blijf jezelf en dus je merk ook steeds ontwikkelen. Houd je personal brand regelmatig onder de loep: klopt het nog steeds, of moet je het bijstellen? Zo versterk je je eigen merk en bouw je een goede reputatie op in jouw specialisme!
Wil je meer inzicht in je talenten en jouw toegevoegde waarde? Of kun je wel wat hulp gebruiken bij jouw Personal Branding?
Wij helpen je graag verder. Meld je aan voor één van onze korte en krachtige Carrière-APK’s, of volg een workshop Focus op Talent! of een training Personal Branding.