Veel mensen vinden het moeilijk om elkaar aan te spreken als er iets mis gaat of beter kan. Het voelt vaak alsof je op eieren loopt. Bang de ander te kwetsen. Bang voor consequenties. En daarmee wordt de boodschap onduidelijk en het effect minimaal.
Feedback geven én ontvangen
Hoe gewoner het is om feedback te geven en te ontvangen, hoe groter de kans dat de ontvangen feedback leidt tot ander gedrag en uiteindelijk tot betere prestaties. Hoe meer je eraan gewend bent, hoe makkelijker je de feedback verwerkt en om kunt zetten naar een leerervaring. Een opbouwende omgeving waarin ruimte is om fouten te maken en ideeën te delen helpt om feedback om te zetten naar een ‘on the job’ leermoment.
Lerende organisatie belangrijk voor persoonlijke ontwikkeling
Onderzoek wijst uit dat hechtere teams meer fouten maken. Hoe kan dat? Als je fouten mag maken en er kan binnen het team over gesproken worden, dan is de neiging om een fout te verhullen minder groot. Je durft er makkelijker voor uit te komen. Sterker nog, door het maken van fouten leer je en zo creëer je een ontwikkelcultuur in een organisatie waarin fouten maken mag en persoonlijke ontwikkeling centraal staat. Een vereiste voor een leercultuur is dat je elkaar als collega’s kent en je ook kwetsbaar kan zijn.
Door elkaar beter te leren kennen, valkuilen te herkennen en eerlijke gesprekken te voeren verlopen samenwerkingen soepeler en wordt er met meer plezier en effectiviteit samengewerkt. Het vertrouwen neemt toe, het zorgt voor verbinding en groei. Een lerende organisatie waarin leren en ontwikkelen belangrijk is, vermindert angst en het scheelt energieverlies.
4G methode
Loopt een situatie niet zoals verwacht? In het kader van het aangeven waar jouw grens in deze situatie ligt, besteden wij tijdens onze feedbacktraining aandacht aan verschillende feedbackmethoden zoals verbindende communicatie en de 4G-methode. De 4G methode biedt handvatten om het gedrag van de ander te benoemen en aan te geven welk effect dit op jou heeft.
De 4G feedback methode bestaat uit vier de 4G’s, te weten:
Gedrag: Beschrijf het gedrag van de ander op een objectieve manier.
Gevolg: Na het benoemen van het gedrag in stap 1, laat je de persoon weten wat het gevolg daarvan is, welke indruk je daarbij krijgt.
Gevoel: De derde G staat voor gevoel. Welk gevoel roept het gedrag van je collega bij jou op?
Gewenst: Tijdens de vierde stap geef je aan welk gedrag gewenst is, zonder stil te staan bij het ongewenste gedrag.
De woorden en zinnen die je kunt gebruiken per G:
Gedrag: “Ik zie dat je…. Wat me opvalt is… Ik hoor je zeggen dat …. “
Gevolg: “Het effect van jouw gedrag op mij is… Wat ik zie gebeuren is…. “
Gevoel: “Dit geeft mij het gevoel dat ik… Ik merk dat ik …. Ik vind het lastig om… “
Gewenst: “Wat ik graag zou zien is…. Kunnen we hier iets over afspreken…. Zou jij voortaan… “
Complimenten geven, de smeerolie in relaties.
Feedback geven wordt vaak geassocieerd met kritiek als iets fout gaat. Maar feedback geven heeft ook een andere dimensie: complimenten geven als iemand iets goed doet of kan. Alles wordt beter met complimenten, het verhoogt de saamhorigheid en teamgeest. Waarom werken ze zo goed? Omdat je je gewaardeerd voelt als je een compliment krijgt. Ze versterken je zelfbeeld en geven een goed gevoel. En wanneer je een compliment geeft, zie jezelf beter de goede kanten van de ander en daar word je zelf ook vrolijker van.
Tips voor een goede, constructieve samenwerking
- Bedenk wat je waarden zijn, wat wil je bereiken in de samenwerking met collega’s? Wil je regelmatig contact hebben? Wil je je verbonden voelen? Wil je snel resultaat behalen? Als je dit voor ogen houdt en het uitspreekt, wordt het makkelijker om elkaar aan te spreken,
- Als je je stoort aan een collega, bedenk je dan wat er achter dat gedrag kan zitten in plaats van het te veroordelen.
- Hoe gaat het met je collega? Weet je wat hem of haar bezighoudt? Waarom zou hij zo doen? Als je het niet weet, vraag het!
- Wees open en eerlijk over wat je bezig houdt, zorg dat je collega’s jou wat beter begrijpen. Dus vertel het ze als je er doorheen zit, als je het even niet meer trekt, als je gek wordt van je huisgenoot of het gebrek aan huisgenoten. Doe niet alleen de goednieuwsshow, maar vertel ook wat je opvreet, waar je van wakker ligt.
- Ken elkaars talenten. Als je wordt bevestigd in wat je doet, dan ga je die dingen nog beter doen, vergroot het je werkplezier en verbetert het de relatie
- Zorg voor plezier! Maak tijd vrij om elkaar beter te leren kennen.
Kortom, neem de tijd om je in elkaar te verdiepen. Het maakt het samenwerken leuker en effectiever en het onderlinge vertrouwen neemt toe. Hierdoor zal het makkelijker worden om leuke maar vooral ook lastige zaken met elkaar te bespreken.
Elqui geeft regelmatig incompany feedbacktrainingen. Wil je met je team werken aan het versterken van de onderlinge relaties en aan een cultuur waarin persoonlijke ontwikkeling centraal staat? Neem contact op met Estra of Ellen om je doelen en de mogelijkheden te bespreken!