Een blik op de toekomst: wat zijn de belangrijkste trends op de arbeidsmarkt?
Het jaar is van start gegaan met goede vooruitzichten; de economie trekt verder aan, er zijn meer banen, mensen gaan weer aan de slag met hun carrière en durven makkelijker een carrièreswitch te maken.
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen op de arbeidsmarkt waar je rekening mee kunt houden?
We hebben een aantal trends voor je op een rij gezet:
- Niet actieve kandidaten worden steeds vaker gezocht. Door een groter wordende mismatch tussen vraag en aanbod zullen recruiters steeds meer hun speren richten op kandidaten die niet actief beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt.
- Werven via social media neemt verder toe. Hoewel LinkedIn de onbetwiste nummer 1 blijft als het gaat om het werven van nieuwe werknemers, zijn visuele netwerken zijn steeds meer in opkomst. Werkgevers laten steeds meer via beeldkanalen als Snapchat en Instagram zien wie ze zijn en waar ze voor staan. Door middel van employer branding wordt er gewerkt aan een sterk werkgeversmerk waarin goed werkgeverschap, transparantie en visie hoog scoren.
- Games en apps tijdens de sollicitatieprocedure worden meer ingezet. Zo kunnen werkgevers meer informatie verzamelen over de sterke en zwakke kanten van de sollicitant, zonder dat de kandidaat zich er bewust van is.
- Videosolliciteren. Steeds vaker vinden sollicitaties virtueel of online plaats. De recruiter of HR adviseur krijgt meteen een goed beeld van de kandidaat: wat is de uitstraling, manier van communiceren, presentatie, vakkennis van de sollicitant?
- Flexibel werken groeit en is onomkeerbaar. Er komen per jaar vele flexwerkers bij. Er zullen steeds meer passende constructies komen voor freelancers, zoals hypotheekvormen en aanpassingen in het sociale zekerheidsstelsel.
- Een leven lang werken en leren. Omdat één baan bij één werkgever niet meer de regel is zijn medewerkers meer en meer zelf verantwoordelijk voor hun persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling.
- Werk zal meer gecombineerd worden met zorgtaken. We worden hier effectiever in en zetten ons sociale netwerk hierbij actief in.
- Werk zal een dominantere rol spelen in ons leven. Steeds meer Nederlanders werken en doen dit ook nog eens langer dan voorheen. Voor mensen die niet in staat zijn een carrière op te bouwen, wordt dit een pijnlijker aspect.
- Digitalisering en robotisering neemt verder toe. Volgens een recent OESO rapport wordt 35 tot 60% van de banen in de toekomst bedreigd door gehele of gedeeltelijke automatisering.
- Niet een vaste baan maar het sociale netwerk vormt de nieuwe zekerheid. Organisaties zullen steeds afhankelijker worden van hun sociale netwerk om nieuwe medewerkers aan te trekken. Tegelijkertijd maken werkzoekenden nog actiever gebruik van hun netwerk om een nieuwe baan of project te vinden.
Een Carrière-APK | Focus op de Arbeidsmarkt bij Elqui helpt je om de baan te vinden die bij jouw talenten past.
Gedurende 3 maanden word je intensief ondersteund bij het versterken van je eigen merk, oftewel je ‘Personal Brand’ en het solliciteren en netwerken.