DE ARBEIDSMARKT IS VERANDERD: HOE STAAT HET ERVOOR MET JOUW ONLINE PROFILERING?

e-coaching

Zo’n 5 jaar geleden had je nog genoeg aan een CV en bijbehorende brief als je ging solliciteren.

Tegenwoordig ziet de arbeidsmarkt er heel anders uit: veruit de meeste recruiters kijken niet meer alleen naar je CV, maar ook googelen ze je naam even om te kijken hoe je je profileert op internet. Jouw online profielen op Facebook en LinkedIn zijn dus ook van belang. Daarbij wordt LinkedIn door recruiters het meest ingezet.

Mensen zijn massaal actief op online sociale netwerken; meer dan 70% van de Nederlanders heeft een profiel op een van de vele sociale netwerken, zoals Facebook en LinkedIn. Voor de meeste recruiters is een (goed) LinkedInprofiel een vereiste.

Het verbaast ons dan ook als iemand die zich op de arbeidsmarkt begeeft nog niet te vinden is op LinkedIn. Wat we vaak horen is dat het toch een soort van koudwatervrees is dat ‘men’ dan zoveel van je te weten komt.

Online gevonden worden
Toch is het aan te raden dat je online gevonden wordt en dat je curriculum vitae overeenkomt met de informatie die over jou op internet te vinden is.

Alleen op deze manier bouw je aan een sterk merk. Als je hier nog niet aan begonnen bent, dan is het belangrijk hier snel mee te starten, aangezien het tijd kost je op de juiste manier te profileren op internet.

LinkedIn
Niet alleen het opstellen van een LinkedIn profiel kost tijd, het is ook belangrijk om het bij te houden.
Het grote voordeel van een online profiel is dat je er meer informatie in kwijt kan dan in een CV. Een online profiel bevat aanvullende en actuele informatie zoals een foto (waarop je gezicht goed zichtbaar is!) en het geeft inzicht in je netwerk, interesses en aanbevelingen.

Daarnaast biedt LinkedIn je de mogelijkheid om je te profileren als expert op je vakgebied door blogartikelen toe te voegen aan je profiel, of video’s of powerpointpresentaties te plaatsen. Hiermee geef je duidelijk weer wie je bent en waar je voor staat. En, nog belangrijker, welke toegevoegde waarde je kunt bieden aan een organisatie!

In een tijd waarin het vergaren van achtergrondinformatie van een persoon steeds makkelijker wordt is het belangrijk om je bewust te zijn van je reputatie op internet als je solliciteert.

Hoe zorg je nu voor een goede online profilering op LinkedIn? Onderstaand een aantal tips:

1. Wat is jouw doel?
Het is belangrijk om de ander te laten weten wie je bent en waar je voor staat. Waar ligt je specialisme en waar ben je naar op zoek? Dit laatste hangt er natuurlijk vanaf in hoeverre je wereldkundig wilt maken dat je op zoek bent naar een nieuwe baan.

In de summary vertel je kort en bondig wat je doet en eventueel welke resultaten je daarmee hebt behaald. Houd dit ook bij, over een paar maanden kan dit alweer verouderd zijn. Bij ‘specialties’ geef je in kernwoorden weer waar je expertise ligt.

2. Zorg dat je profiel volledig is ingevuld
Geef een toelichting op je huidige en voorgaande banen en zorg dat het duidelijk is welke opleidingen je hebt gevolgd. Aan de rechterkant van je profiel zie je bij ‘profile completeness’ in hoeverre je profiel is ingevuld.

3. Sluit je aan bij interessante groepen
Laat zien waar je interesses liggen en welke discussies je volgt. Door vragen te stellen aan andere professionals uit je vakgebied en te reageren op discussies laat je zien dat je geïnteresseerd bent in wat er speelt.

Vergeet niet om mensen te bedanken als zij reageren op een door jou geïnitieerde discussie.

4. Zorg voor waardevolle recommendations
Vraag aan een voormalig leidinggevende of een zakenpartner om aan te geven hoe ze de samenwerking met jou hebben ervaren.

Deze recommendations zeggen meer over jou als professional dan de mening van een kennis of collega. Een fraaie recommendation, bij voorkeur ‘verdiend’ door een recente samenwerking, is absoluut een mooie aanvulling op je profiel.

5. Status updates
Je vindt de status update op de homepage. Deze is bedoeld om gedachten, ideeën, artikelen of activiteiten te delen met mensen uit je netwerk.

De update is beperkt tot 600 tekens en je kunt een websitelink invoegen. Een status update wordt vaak onderschat en relatief weinig ingezet, maar is een heel goed middel om jezelf te profileren.

Een LinkedIn profiel is een dynamisch profiel; zorg ervoor dat je het bijhoudt en aanvult. Daarin kun jij, in je online profilering, het verschil maken.

Kijk voor een voorbeeld eens op http://www.linkedin.com/in/estrahensen of http://www.linkedin.com/in/ellenhobers

 

 

Wil je graag een persoonlijk advies?

Vraag dan een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek aan met Ellen of Estra.

Wij helpen je graag verder!

 

BEN JE GEÏNSPIREERD GERAAKT?

Overweeg je ook aan de slag te gaan met je loopbaan? Te gaan doen waar je goed in bent?  Vertel het ons, we helpen je graag bij het realiseren van de volgende stap in je carrière.