reviewscore

welkom@elqui.nl

Stuur ons een vraag of bericht

026.669.00.18

Wij staan persoonlijk voor je klaar

Kennismakingsafspraak

Kies hier je datum en tijdstip

Het Keerpunt – de carrièreswitch van Ruby Janssen

Carriereswitch Ruby Janssen - Elqui

Van commercieel vestigingsmanager naar medewerker begeleiding GGZ

Tijdens haar HBO studie zag Ruby Janssen een carrière in maatschappelijk werk voor zich maar kwam per toeval bij een organisatie in kantoorartikelen terecht. Hier werkte ze 21 jaar lang met veel plezier tot ze haar baan verloor en contact opnam met Elqui. Ze keerde terug naar het vak waar ze ooit voor studeerde en waar ze zich het beste bij voelt: het zorgen voor en begeleiden van anderen. Van commercie naar zorg: een flinke carrièreswitch.

Wat is je achtergrond? 

Toen ik op de HAVO zat wist ik al heel snel dat ik een sociale opleiding wilde gaan doen, dit is HBO maatschappelijk werk en dienstverlening geworden. Ik heb deze opleiding met veel overtuiging gekozen en in 4 jaar afgerond. Wat ik zeker wist was dat ik iets wilde doen en betekenen voor andere mensen. In welke vorm wist ik toen nog niet en daarom heb ik voor een brede opleiding gekozen. Ik was 21 jaar toen ik klaar was met school, tamelijk jong, daarom lukte het me niet om in mijn vakgebied aan het werk te gaan. Hoe graag ik ook wilde, ik kreeg steeds de afwijzing: te jong en te weinig ervaring. 

Destijds werkte ik bij Office Centre in een bijbaantje, naast mijn studie. Mijn toenmalige leidinggevende vroeg me ‘waarom kom je hier niet voor meer uur werken? Wij kunnen je goed gebruiken’. Ik weet nog heel goed wat ik daarop antwoordde: ‘dat is goed maar ik ben hier heel snel weg.‘ Ik wist gewoon zeker dat ik niet lang zou blijven. DIt is niet echt gelukt haha. Ik heb in de jaren daarna de kans gekregen om me binnen Office Centre verder te ontwikkelen en door te groeien. Met als gevolg dat het solliciteren naar een functie binnen de maatschappelijke dienstverlening steeds verder naar de achtergrond verdween. 

Ik heb verschillende functies gehad binnen Office Centre en op een gegeven moment kreeg ik de kans om de opleiding tot vestigingsmanager te volgen. Vervolgens ben ik verantwoordelijk geweest voor verschillende vestigingen, waaronder ‘mijn’ laatste vestiging in Ede. Ik vond het erg leuk om eindverantwoordelijk te zijn voor mijn eigen toko; vestigingsmanager is een echte ‘spin in het web’ functie waarin je zowel verantwoordelijk bent voor het aannemen en begeleiden van medewerkers als aanspreekpunt bent voor klanten. Ik vond het bijvoorbeeld heel leuk om een team neer te zetten waarin alle neuzen dezelfde kant op stonden. Ik heb ervaren dat wat ik goed kan, is verbinding maken; ik ben oprecht betrokken bij mijn medewerkers en wil weten wie ze zijn en hoe het met ze gaat. Ik heb een aanstekelijk enthousiasme, neem vaak het voortouw en krijg mensen hierin mee. 

Na 21 jaar dienstverband bij Office Centre werd ik onverwacht boventallig en werd ik uitgedaagd om na te gaan denken over een volgende stap in mijn loopbaan. 

 

Wat is de beste tijd uit je loopbaan?

Als ik echt kijk naar wie ik ben en waar ik goed in ben, dan denk ik dat ik nu op mijn best ben. Dat merk ik aan hoe goed het werk me afgaat op dit moment. Ondanks dat ik druk ben en nog heel veel te leren heb, geeft mijn huidige werk me de meeste voldoening. In deze baan kan ik concreet iets doen en betekenen voor mensen die het nodig hebben.

 

Wanneer kwam je oriëntatie op de zorg? 

Toen ik mijn baan verloor heb ik de tijd genomen om na te denken over wat ik zou willen gaan doen. Ik kon daar zelf geen antwoord op geven. De meest veilige manier was weer terug in de retail. Maar ik voelde ook meteen iets van ‘dit moet ik niet meer doen’, Wat ik wél wilde, wist ik nog niet. Behalve dat ik met mensen wilde werken, dat stond voor mij vast. 

Ik heb een tijdje gedacht dat het weer een teamleader-rol zou kunnen worden, dan ben je tenslotte ook de hele dag met mensen bezig. Ik ben op een gegeven moment heel veel vacatures gaan bekijken en daar zag ik ineens een rode draad; mijn oog viel steeds vaker op een begeleidende rol in de maatschappelijke zorg. Toen wist ik ‘als dit is wat me aanspreekt, dan moet ik hier werk van gaan maken’.

 

Waren er ook belemmerende gedachten?

Sinds mijn opleiding die ik 21 jaar geleden had afgerond had ik niets meer in de zorg gedaan. En dat vond ik heel spannend, het was een onbekend terrein geworden. Heeft het dan zin om te solliciteren als je 21 jaar niets meer in dit vakgebied hebt gedaan? Dat waren wel belemmerende gedachten; ik had een diploma maar verder niets. 

Op een gegeven moment zag ik een vacature van het RIBW (instelling voor begeleiding bij wonen, dagbesteding en werk) met een contactpersoon erbij, iemand die ik toevallig kende. Toen durfde ik de stoute schoenen aan te trekken en besloot ik haar een bericht via LinkedIn te sturen. Ik heb aangegeven dat ik interessante vacatures van het RIBW voorbij zag komen, met een aantal vereisten waaronder een aantal jaar werkervaring. De P&O adviseur reageerde positief. Zij is vervolgens in de organisatie gaan kijken naar de mogelijkheden en kwam met het voorstel om verder te praten over de functie van medewerker begeleiding. Ik vond het allemaal erg spannend maar na het eerste gesprek was die spanning weg en groeide het vertrouwen.

 

Waar zie je de overeenkomsten tussen je rol als vestigingsmanager en medewerker begeleiding? 

Het 1 op 1 contact met mensen; destijds de zorg voor de medewerkers in mijn team en nu voor de cliënten zijn de grootste overeenkomsten die ik kan noemen. De betrokkenheid, collegialiteit en aandacht voor elkaar is hetzelfde. Maar verder zijn deze 2 werelden, de commerciële en de zorg, echt totaal verschillend. 

 

Wat zou je andere mensen aanraden die ook een carrièreswitch overwegen?

Neem eerst de tijd om tot rust te komen. Als je je het kan permitteren, zet  een stap terug zodat je kunt reflecteren op je loopbaan. Afstand nemen van wat je tot nu toe gedaan hebt. Het verplicht je om na te denken over een aantal vragen. Elqui heeft me laten nadenken over vragen als ‘wat wil ik, wat kan ik, waar krijg ik energie van?’ Om met deze informatie te gaan kijken naar ‘wat sluit daarbij aan?’ 

Wat me ook heeft geholpen is het bekijken van vacatures; ik las regelmatig de openstaande functies in de zorg. Steeds vaker kwam het gevoel naar boven ‘dit is wat ik wil’. 

 

Waar zie je jezelf over 5 jaar? 

Zoals ik er nu naar kijk, werk ik dan nog steeds met mensen met  psychiatrische en psychische problematiek. Waarschijnlijk niet meer in de functie van medewerker begeleiding maar wel binnen de GGZ. Het RIBW biedt op verschillende vlakken begeleiding en richt zich op diverse doelgroepen dus er is heel veel te ontdekken. In mijn baan als vestigingsmanager was ik degene die alles wist en nu ben ik de nieuweling; de minst ervaren medewerker in het team. Ik vraag veel en moet nog veel leren. Tegelijkertijd breng ik met mijn werkervaring in de retail ook weer andere dingen mee. Zo proberen we binnen het team vooral ook van elkaar te leren, ongeacht de specifieke werkervaring. 

 

Wat heeft het loopbaantraject van Elqui je opgeleverd? 

Inzicht, rust en vertrouwen. 

Door het loopbaantraject bij Elqui heb ik inzicht gekregen over wat ik echt leuk vind en wat bij me past. Het leren loslaten van wat ik daarvoor heb gedaan en vooruit te kijken. En verder, de rust om hier tijd voor te nemen en het vertrouwen dat het uiteindelijk goed zou komen. 

Deze carrièreswitch heeft me uiteindelijk ook meer zelfvertrouwen gegeven, mede door mijn collega’s bij RIBW. Ze helpen me, leren me om hulp te vragen en geven me regelmatig complimenten. Het werk in de zorg én de start in een nieuw vakgebied leert me veel over mezelf en dat verrijkt me. 

Herken je je in het verhaal van Ruby, en ben je ook op zoek naar een baan waar je je écht in thuis voelt? Neem dan nu contact op met Elqui, om inzicht te krijgen in wat je het liefste doet en om erachter te komen hoe je jouw doelen kunt bereiken. 

kennismakingsafspraak




Wil je graag een persoonlijk advies?

Vraag dan een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek aan met Ellen of Estra.

Wij helpen je graag verder!