HOE SCHRIJF JE EEN AANSPREKENDE SOLLICITATIEBRIEF?

hoe schrijf je een aansprekende sollicitatiebrief

Behoor jij tot de groep van ambitieuze werkzoekenden en ben je aan het solliciteren?
Dan is het van belang om je CV en je LinkedIn profiel weer eens goed onder de loep te nemen. Bij elke sollicitatie kijk je kritisch naar je CV en sollicitatiebrief.

Wat is belangrijk voor het bedrijf en voor de functie waar je op solliciteert? Welke zaken kun je beter vooral benadrukken en welke zijn niet van belang?

We horen regelmatig van cliënten dat ze het lastig vinden om een aansprekende sollicitatiebrief te schrijven. Kun je hier nog wel wat tips voor gebruiken, lees dan vooral onderstaande richtlijnen nog even voor je gaat solliciteren:

De sollicitatiebrief
In je sollicitatiebrief geef je een aanvulling op je cv en extra informatie over jezelf. Zorg voor een beknopte brief van hooguit vier of vijf alinea’s.

“Er staat in wat je voor de werkgever kunt betekenen en waarom juist jij geschikt bent voor deze baan.”

 

Je schrijfstijl is redelijk formeel; gebruik heldere, pakkende bewoordingen die aansluiten bij de stijl van het bedrijf waar je solliciteert. Gebruik een duidelijk lettertype dat goed leesbaar is op een computerscherm. Gebruik voor je CV en je brief hetzelfde lettertype. Gebruik korte zinnen in je brief.

Stap 1: Aanhef

Richt je brief altijd aan een concreet persoon, of je nu schrijft op een vacature of een open sollicitatie verstuurt. ‘Geachte heer’ maakt geen goede indruk als de manager een vrouw blijkt te zijn. Als je niet weet aan wie je de brief moet richten, neem dan contact op met het bedrijf om de naam van de juiste persoon te achterhalen. Vergeet niet te vragen hoe deze naam wordt gespeld.

Stap 2: de openingsalinea

In de openingsalinea laat je de recruiter weten waarom je deze brief stuurt; je motivatie. Als je solliciteert op een vacature, vermeld dan duidelijk om welke functie het gaat en waar je de advertentie hebt gezien of van wie je hebt gehoord dat er een vacature is. Bij open sollicitaties schets je op deze plek wat voor soort werk je zoekt.

Stap 3: waarom jij?

Nu volgt het deel waarin de werkgever kan lezen waarom jij geschikt bent voor de functie en wat je kwalificaties zijn. Dit is het belangrijkste deel van je brief. Hier beslist een werkgever of hij naar je CV kijkt of niet. Je noemt hier twee of drie van je belangrijkste pluspunten en geeft concrete informatie over je opleiding en ervaring. Noem punten waarvan je zeker weet dat ze verband houden met de baan waarop je solliciteert.

Stap 4: waarom deze werkgever?

Leg uit waarom je juist bij dit bedrijf wilt werken, maar vermijd daarbij zinnen als: ‘Ik denk dat ik binnen uw onderneming veel ervaring kan opdoen’, of: ‘Dit gebied van mijn deskundigheid wilde ik altijd al ontwikkelen’.

Dit zijn nietszeggende clichés. Bovendien neemt een werkgever je aan om wat je voor het bedrijf kunt betekenen, niet om wat je denkt er te kunnen leren. Verwerk op deze plek dus impliciet wat jouw toegevoegde waarde kan zijn voor juist deze werkgever.

Laat zien dat je al het nodige over de werkgever weet. Je kunt informatie over het bedrijf vinden op zijn website, door vakliteratuur door te nemen en kranten te ‘scannen’ op algemene informatie. Google je contactpersoon ook eens en zoek hem of haar op via LinkedIn.

Stap 5: de afsluiting

Sluit je brief af met sterke, proactieve bewoordingen. Je doel is te worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, dus bv: ‘Graag zou ik mijn motivatie nader toelichten in een persoonlijk gesprek. Ik kijk uit naar uw reactie.’

Sluit je brief vervolgens af met ‘Met vriendelijke groet’ (Hoogachtend is niet meer van deze tijd).

Stap 6: controleren

Check je brief op volledigheid en juistheid:

Richt je je brief aan de juiste persoon?

Blijkt uit de brief enthousiasme voor de functie?

Maak je duidelijk wat je de werkgever te bieden hebt?

Sluit je positief af?

Heb je goed gecontroleerd of de brief geen spelfouten en/of grammaticale fouten bevat? Laat je brief voor de zekerheid lezen aan iemand anders

Stap 7: je brief en CV verzenden

Verzend je brief en CV per e-mail of per post als het bedrijf daar expliciet zegt prijs op te stellen.

  • E-mail: wanneer je je brief invoegt in de body van je e-mail, kunnen opmaakelementen verdwijnen. Hierdoor oogt het bericht rommelig. Sla je brief en CV daarom op als twee aparte bestanden in PDF en voeg ze als bijlage bij je e-mail. Schrijf dan een kort bericht waarin je nogmaals meldt op welke functie je solliciteert en verwijs verder naar de bijlages. Let op je schrijfstijl: ook deze korte e-mail is formeel van toon, heeft een nette aanhef en afsluiting. Gebruik bovendien een neutraal en zakelijk e-mailadres (dus niet kroegtijger@hotmail.com of gerardenpetra@gmail.com).

  • Post: gebruik hiervoor bij voorkeur een A4-envelop met harde rug, dan weet je zeker dat je brief niet verkreukeld aankomt. Druk je brief en cv af op wit papier van goede kwaliteit, op een printer met een hoge resolutie.

 

Als je binnen een week na het verzenden van je brief en cv nog helemaal niets hebt gehoord en zelfs geen ontvangstbevestiging hebt ontvangen, neem dan telefonisch contact op om te controleren of je sollicitatie goed is aangekomen.

Veel succes!

 

 

Wil je graag een persoonlijk advies?

Vraag dan een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek aan met Ellen of Estra.

Wij helpen je graag verder!

 

BEN JE GEÏNSPIREERD GERAAKT?

Overweeg je ook aan de slag te gaan met je loopbaan? Te gaan doen waar je goed in bent?  Vertel het ons, we helpen je graag bij het realiseren van de volgende stap in je carrière.