WAT KUNNEN WE LEREN VAN MENSEN DIE SNEL EEN NIEUWE BAAN VINDEN?

Als je reageert op een vacature is de concurrentie met andere werkzoekenden vaak groot; niet zelden moet je het opnemen tegen maar liefst 50 of meer andere sollicitanten.

Bovendien is het anno 2019 heel anders solliciteren dan pakweg een paar jaar geleden.

Of je nu van plan bent om eens voorzichtig om je heen te gaan kijken, of als je inmiddels al heel wat sollicitaties achter de rug hebt: om succesvol te zijn in het vinden van een werkgever is het belangrijk dat je op de juiste koers zit. Wat weten mensen die snel een nieuwe baan vinden?

1. Het schrijven van je CV is NIET de eerste stap

De grootste fout die je als werkzoekende kan maken is dat je je CV schrijft zonder dat je een goed beeld hebt van wie je bent, wat je kan en zonder dat je een helder doel hebt in je loopbaan.

Voor een snelle finish moet je eerst even stilstaan. Wat zijn je talenten? Wie ben je? Wat maakt jou uniek? Vervolgens is het van belang om te weten wat je ambities zijn en welke organisaties daarbij passen.

Want hoe kan je een goed CV en een pakkende brief schrijven als je geen idee hebt waarom jij de juiste keus bent voor een organisatie, als je niet weet wat de bedrijven nodig hebben en je je toegevoegde waarde voor die organisatie niet kan benoemen?

2. Vermijd gaten in je CV en zorg dat je actief blijft, bijvoorbeeld als vrijwilliger.

Ook dat is netwerken. 
Het kan soms even duren voordat je die leuke baan hebt gevonden. Laat zien dat je actief bezig bent met relevant werk, ook als je even ‘in between jobs’ bent. Werk is werk, of je ervoor betaald wordt of niet. Een win-win situatie voor alle partijen!

3. Personal Branding helpt je om binnen te komen

Door het formuleren van je eigen merk, je ‘personal brand’ word je gedwongen om echt stil te staan bij wie je bent en waar je voor staat. Waar ligt je kracht en wat maakt jou uniek? En hoe kan je dat goed overbrengen? Zo kan je sneller duidelijk maken waarom jij zo geschikt bent voor die baan.

Bijna iedereen schrijft zijn of haar verhaal rondom de vacaturetekst. Als jij precies hetzelfde communiceert als de rest, onderscheid je je niet en dat geeft je geen concurrentievoordeel.

Ga net dat stapje verder met een authentiek en relevant verhaal, zorg dat ‘beeld en geluid’ kloppen. Personal Branding helpt je om jezelf te onderscheiden van anderen.

4. De inzet van social media is niet meer vrijblijvend, het is netwerken.

Als je je kansen op succes wilt vergroten zal je tegenwoordig op z’n minst enigszins actief moeten zijn met social media. Ook dit is netwerken.

Recruiters gebruiken social media om te ‘linken’ met hun netwerk, vacatures uit te zetten en potentiële kandidaten te vinden. Als je daar niet aanwezig bent dan zou je wel eens die leuke baan of dat interessante contact kunnen mislopen.

Bovendien levert je zichtbaarheid op social media de ‘social proof’ op dat je bent wie je zegt te zijn.
LinkedIn wordt het meest ingezet, daarnaast zijn Twitter, Facebook en Instagram belangrijke kanalen. Google jezelf regelmatig en kijk hoe je digitale voetprint eruit ziet.

Als er weinig tot geen zoekresultaten zijn dan zou de recruiter wel eens de voorkeur kunnen geven aan de kandidaat die een sterkere online aanwezigheid heeft.

5. Vacaturebanken zijn meestal tijdverspilling. Door te netwerken krijg je die baan!

Je CV op alle vacaturesites zetten is niet de meest succesvolle zoektechniek. Naar schatting vindt minder dan 5% van de werkzoekenden een baan op deze manier.

Terwijl zo’n 70 tot 80% van de banen via het netwerk wordt verkregen.

Door te netwerken kom je bij de vacatures die nog niet open zijn gesteld, waar bijvoorbeeld alleen de mensen die er werken nog maar weten dat er een vacature komt. Of waar het bedrijf niet mee wil adverteren.

6. Schrijf je niet alleen in bij werving- en selectiebureaus

Vertrouw er niet op dat alleen inschrijven bij bureaus voldoende is. Het belangrijkste doel van een bureau is om zo snel mogelijk 3 goede kandidaten voor te dragen bij de opdrachtgever. Het bureau is er in de eerste plaats voor de opdrachtgever en werkt over het algemeen vanuit de vacature en de wensen van de klant, want die betaalt uiteindelijk de factuur.

Goede kandidaten zijn in dit proces uiteraard onmisbaar, dus een plezierige relatie met een intermediair is zeker belangrijk.

Investeer in deze lange termijn relatie, ook hierin is personal branding belangrijk. Zo blijf je top of mind en zal je eerder benaderd worden. Zorg er ook voor dat je contactpersoon op de hoogte is van wijzigingen in je CV en beschikbaarheid.

 

 

Wil je graag een persoonlijk advies?

Vraag dan een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek aan met Ellen of Estra.

Wij helpen je graag verder!

 

BEN JE GEÏNSPIREERD GERAAKT?

Overweeg je ook aan de slag te gaan met je loopbaan? Te gaan doen waar je goed in bent?  Vertel het ons, we helpen je graag bij het realiseren van de volgende stap in je carrière.