Solliciteren
veel sollicitanten zoeken op de inmiddels ‘ouderwetse’ manier naar vacatures: via internet door te googelen naar vacatures en te kijken op vacaturesites. Je bent niet de enige! Met als gevolg dat je samen met nog tientallen of soms honderden andere kandidaten reageert op de begeerde vacature. Een werkzoekende heeft doorgaans meer dan honderd concurrenten.
Organisaties worden overspoeld met reacties op hun vacatures, vooral als ze de publiciteit zoeken. Van al die sollicitanten blijkt maar zo’n 5% aan te sluiten op de vacature en worden uitgenodigd om te komen solliciteren, de overige 95% moet worden afgewezen. Een tijdrovende klus, welke ook nog eens zorgvuldig moet gebeuren. Bedrijven die niet goed omgaan met afwijzingen merken dat dit schadelijk is voor hun imago: via social media worden al snel nare berichten verspreid door teleurgestelde sollicitanten.
Zorg dat je zichtbaar bent en breid je netwerk uit
De manier waarop bedrijven nieuwe mensen werven is de laatste jaren dan ook steeds meer verschoven van het plaatsen van vacatures op vacaturesites naar het werven via het netwerk. Als sollicitant doe je er goed aan om hierop in te spelen door te zorgen dat je een goed netwerk opbouwt en dat je zichtbaar bent.
Ben je op zoek naar een nieuwe baan en ga je solliciteren?
Of je sollicitatie een succes wordt hangt van verschillende factoren af. Natuurlijk van je kennis, kunde en vaardigheden. Maar als die allemaal kloppen ben je er nog niet. Wat van doorslaggevend belang kan zijn is de gunfactor.
Want zeg nou zelf: wie zou jij bij gelijke geschiktheid kiezen als nieuwe collega? Juist, die sympathieke sollicitant waar je een klik mee voelt! Want daar kan je goed en met plezier mee samenwerken.
Hoe vergroot je jouw gunfactor? Door te investeren in netwerken.
LinkedIn is hier een perfect medium voor:
- Maak connecties met mensen die werkzaam zijn bij organisaties waar je graag zou willen werken
- Vraag om tips en introducties bij mensen die interessant kunnen zijn in je zoektocht naar een andere baan
- Koppel terug wat je hebt gedaan met tips die je van mensen uit je netwerk hebt gekregen. Niets zo funest voor je je gunfactor als wanneer iemand iets voor je doet en daar vervolgens niets meer over hoort.
- Like status updates van mensen in je netwerk en geef ook eens jouw mening, of een (gemeend!) compliment.
Tijdens de sollicitatie:
Zorg voor een open non verbale communicatie
Let op een open en toegankelijke houding: door rechtop te staan/lopen/zitten en een oprechte glimlach op je gezicht laat je zien dat je openstaat voor het gesprek en zo wek je sympathie bij de gesprekspartner.
Laat zien wie je bent
Weet wat je kwaliteiten zijn en wat jouw toegevoegde waarde is voor de organisatie en laat ook zien wat je passies en interesses zijn. Neem de recruiter mee in je leven en geef hem het gevoel dat hij je ‘kent’ (op een professionele manier, dus houd het kort en bij de grote lijnen). Met gezamenlijke interesses creëer je bovendien gelijk een band. Vermeld daarom ook altijd je interesses en nevenactiviteiten op je CV.
Toon interesse in je gesprekspartner
Stel vragen aan de persoon die aan de andere kant van de tafel zit. Laat zien dat je geïnteresseerd bent in wat hij zelf doet en in de manier van werken in het bedrijf. Zorg dat je actief luistert. Mensen voelen het aan als je een vraag stelt, maar niet luistert naar het antwoord. Ook al is de verleiding groot om alweer met je volgende vraag bezig te zijn: luister met aandacht. Dit wekt sympathie op bij je gesprekspartner.
De sleutel tot succes is, naast de inhoudelijke kant, dat degene met wie je het sollicitatiegesprek voert je aardig vindt en een band met je voelt. Dan gunt hij je de baan. Van gunfactor naar nieuwe baan!
Wil jij meer ondernemen om je doel te bereiken, focus aanbrengen en in actie komen, zodat je regelmatig sollicitatie– en netwerkgesprekken voert en de kansen op een nieuwe baan aanzienlijk groter worden? Dan is de sollicitatie-toolkit iets voor jou! Leer meer over solliciteren.