In een krappe arbeidsmarkt is het een uitdaging om goede medewerkers te vinden. Toch staat bij veel organisaties de achterdeur wagenwijd open. Hoe zorg je ervoor dat mensen graag bij je (blijven) werken?
Een efficiënt team begint bij tevreden medewerkers
Als manager ben je vaak de spil tussen je medewerkers en de rest van het bedrijf. Je rapporteert aan hoger management en draagt de verantwoordelijkheid voor je eigen team en de resultaten die jouw team levert. In dit artikel kom je meer te weten over hoe je jouw medewerkers tevreden houdt en de prestaties van je team op topniveau blijven.
Zijn mijn teamgenoten tevreden?
Het is niet altijd makkelijk om de balans tussen resultaatgericht en teamgericht managen te vinden. De organisatie ziet graag resultaten en als manager wil je ook tevreden medewerkers. Hoe kom je er als manager achter of jouw medewerkers het nog naar hun zin hebben binnen jouw team?
Tijdens bilaterale overleggen, waarbij een manager samen met een werknemer een 1 op 1 gesprek voert, voelen medewerkers zich niet altijd veilig om hun onvrede over (gevoelige) onderwerpen aan te dragen. Soms zijn teams ook dermate groot dat er niet altijd tijd is om individuele feedback te verzamelen. Een medewerkerstevredenheidsonderzoek kan dan een uitkomst zijn. Tijdens een enquête wordt de tevredenheid van de werknemers onderzocht. In zo’n enquête kan feedback worden gegeven en er kunnen suggesties worden gedaan om de werknemerstevredenheid te verhogen. Een voorbeeld van zo’n medewerkerstevredenheidsonderzoek is de Gallup Q12: een ijkpunt en kompas voor het versterken van de verbondenheid (engagement) in organisaties.
Wat kan ik doen om de werknemerstevredenheid in mijn team te verhogen?
Het is lastig om één oplossing te bedenken om de werknemerstevredenheid voor iedereen te verhogen. Toch zijn er wel meetbare en merkbare acties die jij als manager kunt initiëren om de tevredenheid in jouw team een boost te geven. Bij meetbare acties kun je denken aan het herzien van de hoogte van het salaris, het aanbieden van een vast contract om de baanzekerheid te waarborgen, het aanbieden van ontwikkelingsbudget voor loopbaancoaching, een opleiding of een omscholingstraject en het toevoegen of verbeteren van andere secundaire arbeidsvoorwaarden.
De tevredenheid onder werknemers zal ook toenemen door zaken te veranderen die niet direct uit te drukken zijn in meetbare resultaten. Denk bijvoorbeeld aan het meer ruimte creëren voor bilaterale overleggen. Maar ook door regelmatig feedbackmomenten in te plannen met het team en hier concrete acties aan te verbinden zal de medewerkerstevredenheid toenemen. Hetzelfde geldt voor het uitspreken van waardering naar medewerkers op regelmatige basis, het waarborgen van een gezonde work-life balans, het motiveren van onderlinge binding door structureel (informele) groepsactiviteiten met het team in te plannen.
Wat moet ik juist niet doen als ik mijn team tevreden wil houden?
Naast de inspanningen die de werknemerstevredenheid verhogen, zijn er natuurlijk ook acties die de werknemerstevredenheid juist verlagen. Hierbij kun je denken aan het publiekelijk geven van (harde) feedback binnen het team, waardoor de mentale veiligheid van werknemers zal afnemen. Werknemers zullen zich dan minder veilig voelen om uit te spreken wat ze vinden. Ook het hanteren van een té competitieve sfeer op de werkvloer zal de werknemerstevredenheid doen dalen. Hiernaast kunnen niet-marktconforme arbeidsvoorwaarden ervoor zorgen dat werknemers niet lang tevreden blijven en hoogstwaarschijnlijk om zich heen gaan kijken; op zoek naar een nieuwe uitdaging.
Hoe begin ik?
Hoe fijn is het om een prettige werkomgeving te hebben? Een goede werksfeer, leuke collega’s, inhoud van je baan, genoeg autonomie en ontwikkelingsmogelijkheden… om je werkgeluk te bevorderen helpt het om van je werkdag zoveel mogelijk een feestje te maken. Werkgeluk wordt vooral bepaald door de mate van plezier, voldoening en zingeving in je werk. Daarnaast is waardering, autonomie en verbondenheid met de organisatie van belang. Werkgeluk is heel persoonlijk, want we worden nou eenmaal niet gelukkig van hetzelfde. Daarom is het van belang om te onderzoeken waar de mensen in jouw team blij van worden.
Het aanbieden van loopbaancoaching door een werkgever is belangrijk om het werkgeluk te vergroten. Volgens een recent onderzoek van arbeidsmarktdata-onderzoeker Intelligence Group wil 79 % van de jongste generatie medewerkers (Generatie Z) vanaf de eerste werkdag al een coach. Omdat het prettig is om met een onafhankelijk persoon loopbaanvraagstukken te bespreken en te klankborden over werkgerelateerde ontwikkelingen.
Met het faciliteren van loopbaancoaching verbind je medewerkers langer aan de organisatie.
Wil je graag meer inzicht in wat jij kan doen om je team gemotiveerd en betrokken te houden? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder!