Het schijnbaar moeiteloos vinden van een nieuwe baan die perfect past, hoe mooi zou dit zijn? De inspanningen die je moet verrichten om de baan te vinden die bij je past zijn sterk toegenomen. Doordat er meer gekwalificeerde kandidaten zijn voor minder banen én de impact van het digitale tijdperk. Het zoeken naar een geschikte functie anno 2015 vereist een duidelijke focus, hard werken en vooral ook nieuwe strategieën.
Als je actief wordt op de huidige arbeidsmarkt, een arbeidsmarkt die de laatste tijd sterk is veranderd, is het belangrijk om nieuwe strategieën toe te passen en de oude los te laten. Het vinden van een baan die bij je past is bijna een full-time job. Als je van baan wilt veranderen vraagt het veel geduld en discipline om je sollicitatie- en netwerkactiviteiten te plannen naast je huidige baan. Een nieuwe baan zoeken én vinden vraagt om een duidelijke marketing strategie en een actieplan om tijd, relaties en financiën te beheren.
Wat heb je nodig om je doel, een nieuwe baan, te bereiken?
Focus: inzicht krijgen in talenten en kwaliteiten en hoe je deze zoveel mogelijk kan inzetten in een volgende baan.
Marktanalyse: mogelijkheden op de huidige arbeidsmarkt in kaart brengen adhv het zoekprofiel en een actieve benadering van de arbeidsmarkt.
Personal branding: ‘hoe profileer ik mij op de arbeidsmarkt; wie ben ik en waar sta ik voor?’
Solliciteren: het optimaliseren van CV en sollicitatiebrieven
Online zichtbaarheid : bio op twitter, LinkedInprofiel
Netwerken: door middel van het activeren van sociale netwerken en persoonlijke netwerken
Het voorbereiden en evalueren van sollicitatiegesprekken
Voorbereiden van contractonderhandelingen
Tip!
Lees onze blog “Wat kunnen we leren van mensen die snel een nieuwe baan vinden?”
Welke overtuigingen kunnen je in de weg staan bij het veroveren van een nieuwe baan?
- “Ik moet allereerst mijn cv op orde krijgen”
Je kunt je cv niet schrijven voordat je goed weet wat je wilt en welke banen bij je passen. - “Ik heb geen personal branding nodig. Ik ben geen merk, ik ben een persoon!”
Het is belangrijk om je te profileren op de arbeidsmarkt; dit geeft helder weer wie je bent en waar je voor staat. Tevens geeft het richting aan je loopbaan. - “Ik heb geen tijd voor sociale netwerken en ik houd niet van het idee om mezelf online terug te vinden. Dus dat doe ik niet. “
Als je niet online zichtbaar bent zal je niet worden gevonden worden door mensen die op zoek zijn iemand met jouw kwaliteiten. - “Mijn cv en LinkedIn profiel zijn klaar. Tijd om in de vacaturebanken te gaan speuren naar passende vacatures.
Vacaturebanken bieden doorgaans weinig kans op succes, omdat je veel concurrentie zal ondervinden. - “Ik ben verschrikkelijk slecht in netwerken. Ik vind het vervelend om mensen te vragen om gunsten.”
Zonder netwerken, zul je nooit weten welke ‘verborgen banen’ er zijn. En, weet je netwerk niet dat je beschikbaar bent voor een andere functie.
Bottom line:
Solliciteren, netwerken en het vinden van de ideale baan vraagt tijd, aandacht en discipline. Alleen de geluksvogels onder ons én de vaktechnische specialisten die zich bevinden in een schaarse markt hoeven weinig effort te steken in het vinden in een nieuwe baan. Zij worden veelal gevraagd om te solliciteren. Alle andere mensen, en dat is veruit de meerderheid, zullen met een duidelijke strategie en actieplan de arbeidsmarkt moeten gaan bewerken om hun doel te bereiken: de baan die past.
Lees ook dit handige artikel: Een persoonlijke tekst op je cv of LinkedIn? Ja, maar dan wel op deze manier